هاردآنادایز یا هاردانادایزد چیست ؟

هارد آنادایزد ، هاردآنادایز یا هارد آنودایزد چیست

هارد آنادایزد ، هاردآنادایز یا هارد آنودایزد چیست ؟

هارد آنادایز نوعی پوشش سخت مولکولی است که در سطح فلز ایجاد می­شود و مقاومت سایشی را به شدت بالا می­برد، بعد از اینکه سطح فلز هارد آنادایز شد رنگ آن از روشن به تیره تبدیل می­شود. هاردآنادایزد را به فارسی می­توان به اکسید سخت ترجمه کرد.

تاریخچه هارد آنادایزد (هارد آنادایز)

تبدیل آلومینیوم به هاردآنادایزد اولین بار در حدود جنگ جهانی دوم در امریکا آغاز شد و اولین کاربرد آن در صنایع نظامی بود، هنوز هم بعد از گذشت نزدیک به 70 سال از این تکنولوژی بصورت گسترده در ساخت تجهیزات نظامی به ویژه در امریکا استفاده می­ شود و دامنۀ استفاده از هارد آنادایز از پلاک­های ساده سربازان تا بدنه کامل ناوهای بزرگ گسترده است.

از هارد آنادایز در چه صنایعی استفاده می­شود؟

همانگونه که گفته شد استفاده از تکنولوژی پیشرفته هاردآنادایز (هارد آنادایزد) برای اولین بار در صنایع نظامی رخ داده است، بعد از آن به تدریج از هارد آنادایز در صنایع مختلف دیگر مانند ساخت تجهیزات پزشکی، ساخت هواپیماها، صنایع نفت و گاز و پالایشگاه­ها، صنایع نساجی و ساخت ماشین آلات صنعتی استفاده شده است.

اینکه چرا از هارد آنادایز در صنایع گوناگون بهره­ برداری می­شود به خواص و ویژگی­های منحصر به فرد هارد آنادایزد برمی­گردد، بعنوان مثال در ساخت بدنۀ هواپیماها از تکنولوژی هارد آنادایزد به دلایل مختلف مثل سبک بودن و مهم­تر از آن مقاومت بسیار بالا در برابر فشارهای جوّی و فشارهای ناشی از نشست­ها و برخاست­های مکرر هواپیما استفاده می­شود، این اتفاق البته به سرعت پس از یک حادثه هوایی که ناشی از استفاده از فلز معمولی در بدنه هواپیما بود، سرعت گرفت و امروز، تقریباً در بیش از هفتاد درصد از هواپیماهای تولید شده از تکنولوژی هارد آنادایز استفاده می­شود.

در خصوص صنایع نظامی استفاده از تکنولوژی هارد آنادایز به سبب واکنش بسیار مناسب هارد آنادایزد نسبت به تغییرات دمایی ناگهانی و سرد و گرم شدن­ های آنی (در بخش ابزارهای جنگی) و همچنین مقاومت بی ­نظیر هارد آنادایز در برابر رطوبت و گل و لای و خوردگی­های ناشی از آن می­ باشد.

در صنایع نساجی از هارد آنادایزد در ساخت قطعاتی استفاده می­شود که دارای حرکت­ های سایشی شدید هستند و احتمال سایش در این قطعات زیاد است مانند دوک­ های بزرگ صنعتی.

در صنایع نفت و گاز و پالایشگاه ­ها جدیداً بعد از تحقیقات دو دانشمند روس در خصوص مزایای استفاده از هارد آنادایز، استفاده از این تکنولوژی به شدت رو به افزایش است و علّت آن خوردگی­های فراوان و صرف هزینه­ های گزاف برای جایگزینی قطعات فرسوده شده با قطعات جدید است، استفاده از تکنولوژی هارد آنادایزد می­تواند تا 50 درصد به کاهش هزینه­ ها در این بخش کمک نماید.

در صنایع پزشکی، از هارد آنادایز در ساخت انواع مختلف کیت ­های اتاق عمل و ابزارآلاتی که نیاز به شرایط بهداشتی بالایی دارند استفاده می­شود، عمدۀ کاربرد هارد آنادایز در صنایع پزشکی به علّت امنیت بالای بهداشتی هارد آنادایزد است که عفونت­ های ناشی از عمل جراحی را به حداقل می­ رساند.

هارد آنادایزد در ظروف آشپزخانه

از تکنولوژی هارد آنادایز در زمینۀ تولید ظروف پخت و پز برای اولین بار در امریکا استفاده شد و مهم­ترین دلیل آن نیز مسئله بهداشتی بودن بود، بعد از تحقیقات گسترده­ ای که در زمینۀ مضرات استفاده از ظروفی با پوشش ­های نچسب و شیمیایی صورت گرفت مشخص شد، استفاده از این ظروف می­تواند آسیب­ های جبران ناپذیری به بدن انسان وارد نماید و بعد از آن به عنوان یک جایگزین مناسب برای این نوع از ظروف، ظروف هارد آنادایز بعنوان ظروفی کاملاً بهداشتی و با مقاومت سایشی فوق العاده تولید شد و به سرعت توانست جایگاه خود را در بازار امریکا بدست آورد.

ظروف هارد آنادایز بهداشتی چه ویژگی­ هایی دارند؟

ظروف هارد آنادایزد دارای ویژگی­ های بسیار منحصر به فردی در میان تمامی ظروف پخت و پز در دنیا می ­باشند، مهم­ترین ویژگی این ظروف نداشتن هیچگونه لایه و پوشش شیمیایی است که منجر به صد در صد بهداشتی بودن این ظروف می­ شود، به این معنی که از ظروف هارد آنادایز هیچ ماده ­ای کنده و وارد غذای مصرف کننده نمی­شود، ویژگی بهداشتی بودن مهم­ترین ویژگی ظروف هارد آنادایزد می­باشد. ظروف هارد آنادایز دارای مقاومت فراوان در برابر اصطکاک می ­باشند به گونه ­ای که به راحتی می­توان در این ظروف از قاشق و کفگیر فلزی استفاده نمود و همیشه برای شستشوی این ظروف از سیم ظرفشویی استفاده کرد. از دیگر ویژگی­ های ظروف هارد آنادایز می­توان به پخش یکنواخت حرارت و همچنین دورۀ مصرف طولانی (در حدود ده الی پانزده سال) اشاره کرد.

هاردآنادایز در ایران

تاریخچۀ تولید هارد آنادایزد در ایران به حدود بیست سال قبل و زمانی برمی ­گردد که مرحوم دکتر میرمحمّد صادقی پس از سال­ ها تحصیل و فعالیت­های صنعتی در امریکا تصمیم به برگشت به وطن گرفتند، ایشان در زمینۀ تکنولوژی هارد آنادایز ، سالها در امریکا کار و فعالیت نموده بودند و بعد از دیدن مزایای بیشمار هارد آنادایزد تمایل به گسترش این تکنولوژی را در ایران پیدا نمودند و موفق شدند با تلاش و زحمت فراوان ایران را به سومین کشوری در جهان تبدیل نمایند که بعد از امریکا و آلمان توان تولید ظروف بهداشتی هارد آنادایز را دارد.

گردآوری: دپارتمان تحقیق و توسعه کارال

 

28 دیدگاه در “هارد آنادایزد ، هاردآنادایز یا هارد آنودایزد چیست

  1. نام* گفت:

    من مطالبتون رو خوندم فرق این ظروف با ظروف سیلارگان چیه واینکه امروزه در همه ظروف آلومینیوم استفاده میشه که غیربهداشتی هست و باعث انواع بیماری از جمله آلزایمر میشه حالا میخواستم مطمئن بشم که ظروف هارد آنادابز ابن مسکل رو نداشته باشن . لطفا پاسخ دهید با تشکر

    1. karal گفت:

      سلام دوست عزیز
      جنس ظروف سیلارگان سرامیک است. سرامیک در واقع نوعی روکش است مانند تفلون، در کل هر نوع ظروفی که روکش دارد برای سلامتی مضر است و طبق فرمایش خود شما پایه همه ظروف پخت و پز مثل تفلون و سرامیک آلومینیوم است. بیماری آلزایمر در اثر وارد شدن روی به بدن از ظروف روئی (روحی) وارد بدن میشود و در ظروف روکش دار روکش به مرور کنده شده و با غذا ترکیب و وارد بدن شده و ایجاد بیماری هایی مثل سرطان میکند.تنها ظروف صددر صد بهداشتی هاردآنادایزد و استیل هستند. هاردآنادایزد (اکسید سخت آلومینیوم) است که طی فرآیندی آلومینیوم تغییر ماهیت داده به اکسید سخت تبدیل میشود و در واقع خصوصیات آن متفاوت از آلومینیوم میشود. در ظاهر نیز رنگ ظروف روئی آلومینیومی نقره ای رنگ است و رنگ هاردآنادایز کارال مشکی نوک مدادی است.تفاوت هاردانادایز کارال با ظروف استیل درواقع مزیت هاردآنادایزد نسبت به استیل در انتقال یکنواخت حرارت است. در استیل حرارت یکنواخت منتقل نشده و در ظروف استیل غذا یکسان پخته نمیشود و گاهی غذا ته میگیرد درحالی که هنوز کاملا پخته نشده. ظروف هاردآنادایز کارال به دلیل انتقال یکنواخت حرارت یکسان داغ شده و غذا در آن یکسان پخته میشود. ظروف هاردآنادایز کارال ضدخط و خش است و 7 سال گارانتی دارد. ظروف کارال را میتوان چند ماه یا سالی یکبار با سمباده نرم صیقل داد بنابراین همیشه ظاهر زیبایی مانند روز اول دارد.

  2. محمد فرهمند گفت:

    سلام
    آیا این ظروف نچسب هم هستند؟

    1. karal گفت:

      سلام دوست عزیز، روز خوش.
      این ظروف به دلیل نداشتن هیچ نوع روکش شیمییی از قبیل تفلون و … با تنظیم حرارت حالت نچسب دارند. به این ترتیب که لازم است ابتدا ظرف را به تنهایی گرم کرده و بعد روغن و مواد غذایی را به آن اضافه نمایید. در این صورت ظروف نچسب خواهند بود.

  3. بوستان گفت:

    سلام ایا اکسید الومینیوم برای بدن خطرناک نیست؟

    1. karal گفت:

      با سلام
      آلومینیوم برای بدن مضر بوده و در دراز مدت سبب بروز بیماری هایی مانند آلزایمر ، پوکی استخوان و … می شود. اما اکسید سخت آلومینیوم حاصل تغییر ماهیت شیمیایی آلومینیوم طی فرایندی است که خواص آن کاملا با آلومینیوم متفاوت است. رنگ آلومینیوم نقره ای بوده ولی اکسید سخت آلومینیوم که تکنولوژی به کار رفته در ظروف کارال است ، فلزی مشکی رنگ است.

  4. lili گفت:

    سلام
    آیا در این ظروف می شود نمک یا آبلیمو ریخت چون در اکثر خورشت ها و حتی چلو ها من از نمک و آبلیمو و رب استفاده می کنم ,
    آیا این مواد مشکلی برای این ظروف ایجاد نمی کنند در مورد سوپر هارد آنادایز چه طور؟ ممنون می شم راهنمایی کنید….

    1. karal گفت:

      با سلام
      استفاده از این مواد به عنوان چاشنی مشکلی برای ظروف ایجاد نمی کند. اما جوشاندن و نگهداری مواد اسیدی مانند آبلیمو، آبغوره ، رب انار، اسفناج، گوجه فرنگی،آلو و… به تنهایی ،به ظرف آسیب می رساند.

  5. نام* گفت:

    یعنی باید بورانی اسفناج و املت رو تد این ظرفها نپزیم

    1. کارال شرکت کارال گفت:

      با سلام
      اسفناج به دلیل دارا بودن مواد اسیدی باعث آسیب رساندن به ظرف می شود و برای تهیه املت در این ظروف منعی وجود ندارد.

  6. jose گفت:

    درود
    اطلاعات خیلی خوبی به ما دادید.
    از کجا بفهمیم ظرفی که میخریم هارد آنادایز است.البته میدونید رنگ فاکتور مناسبی نیست چون روکشهای زیادی با این رنگ که فرمودید وجود داره

    1. کارال شرکت کارال گفت:

      با سلام
      شرکت کارال اولین و تنها شرکتی است که انحصاراً ظروف هاردآنادایزد را در ایران تولید می نماید و نمونه مشابه در ایران وجود ندارد.
      ظروف هاردآنادایزد فاقد هرگونه رنگ و روکشی است و رنگ ظروف همان رنگ طبیعی فلز بوده که در داخل و بیرون ظرف به یک رنگ می باشد و مسلما با رنگ های صنعتی که روی اکثر ظروف وجود دارد، کاملاً متفاوت است.

  7. مشتری گفت:

    با سلام
    شما ظروف چند لایه گرانیتی که گفته میشه تست 50000 بار اسکاچ را گذروندند تولید نمیکنید؟
    میشه لطفا در خصوص سلامت این ظروف اطلاعاتی بدید.
    ممنون

    1. کارال شرکت کارال گفت:

      با سلام
      ظروف روکشداری مانند ظروف گرانیتی بدلیل اینکه پس از مدتی لایه و روکش پلیمری را از دست میدهند ، بعنوان ظروف بهداشتی شناخته نمیشوند.
      ظروف کارال از جنس اکسید سخت آلومینیوم یا هاردآنادایزد میباشد که 10 تا 15 سال عمر این محصولات بوده و استفاده از سیم ظرفشویی در هر بار شستشو باعث افزایش طول عمر محصولات میشود.
      همچنین ظروف کارال بدلیل نداشتن هیچگونه لایه و روکش پلیمیری و شیمیایی مانند گرانیت و… دارای تاییدیه صنایع مونیخ آلمان و سازمان های بهداشت جهانی بوده و در رده بهداشتی ترین ظروف قرار میگیرند.

  8. صف آرا گفت:

    با سلام
    در خصوص پوشش سوپرهارد آدنایز که در برخی محصولات اشاره کردید میشه لطفا توضیح بدین؟ نچسب هم هستن؟ چه ویژگیهای بهتری دارن که اختلاف قیمتشون با ظروف هارد ادنایز قبلی قابل توجه هست .

    1. کارال شرکت کارال گفت:

      با سلام
      ظروف سوپر هارد آنادایزد سری پریمیوم کارال، نوآوری جدید و به روز شرکت کارال بوده که پس از ۴ سال تحقیق مستمر توسط محققان و مهندسین این مجموعه طراحی و به مرحله ی تولید رسیده است. جنس “سوپر هاردآنادایزد” ، علاوه بر ویژگی های هاردآنادایزد که ٢٠ سال پیش توسط دانشمند و محقق ایرانی”مرحوم دکتر سیدمهدی میرمحمدصادقی”ثبت و اختراع گردید ، دارای 6 برتری اصلی مازاد نیز می‌باشد که هر فردی را علاقه مند به آشپزی در این ظروف می‌کند!

      ‎از جمله تغییرات صورت گرفته میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

      ‎-افزایش کیفیت هاردآنادایزد:
      با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در روند تولید، کیفیت آنادایزینگ در محصولات جدید کارال افزایش یافته است و مقاومت ظروف را به میزان چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

      ‎-بهبود کیفیت حالت نچسب ظروف:
      در نتیجه ی افزایش کیفیت فرآیند هاردآنادایزد در محصولات جدید و همچنین تغییر سیستم پالیشنگ داخلی، میزان نچسب بودن ظروف تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

      ‎-ایجاد پرداخت ویژه ( Dark Polishing ) در مرحله نهایی:
      این سیستم که یکی از پیشرفته ترین سیستم‌های پولیش در صنایع روز دنیا به حساب می‌آید توسط متخصصین و هنرمندان شرکت کارال بومی و راه اندازی شده است. در این روش ظاهر و کیفیت بدنه ی خارجی محصولات همانند ظروف روز تولیدی در اروپا و آمریکا پرداخت می گردد که حاصل آن ایجاد مقاومت بالاتر در اثر مواجهه ظروف با اجسام خارجی غیر متعارف و همچنین ظاهری شکیل و جذب کننده است.

      ‎-طراحی مطابق با استانداردهای بین‌المللی:
      از اصلی ترین تغییرات ظاهری که در ظروف سوپر هارد آنادایزد سری پریمیوم کارال اتفاق افتاده است ، تغییر در طراحی بدنه و شیپ این ظروف بوده که بر اساس آخرین دستاوردهای صنعت ظروف آشپزخانه در ایالت متحده و اروپا میباشد و از نظر شکل ظاهری آن را در رتبه ی زیباترین ظروف در بین ظروف تولید شده در ایران و خاورمیانه قرار داده است.

      -تغییر در دستگیره ها و رودری:
      بهبود کیفیت کلیه ی دستگیره های ظروف سوپر هاردآنادایزد سری پریمیوم از جنس باکالیت فشرده با ویژگی لمس نرم که حاصل آن افزایش زیبایی و طول عمر دستگیره ها در این سری می باشد.

      -بهبود قطعات جانبی :
      از اصلی ترین معضلات بهداشتی در ظروف پخت و پز ، حاشیه و فضای مابین زه استیل و پیرکس درب ظروف بوده که محل اجتماع باکتری ها و مواد غذایی فاسد شدنی می باشد.
      با طراحی جدید گروه تحقیق و توسعه کارال، بهترین کیفیت در ظروف پیرکس همگام با حذف معضل عدم بهداشت در حاشیه فضای استیل و پیرکس ، ایجاد، و جهت رفاه حال مصرف کنندگان ، در سری پریمیوم قرار گرفته است.

  9. محمد گفت:

    سلام آیا میشه این لایه رو روی هر ظرف قدیمی هم ایجاد کرد؟

    1. کارال شرکت کارال گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیر

  10. حسن گفت:

    سلام ایا امکان جوشاندن شیر یا نگه داری ماست و لبنیات وجود دارد یا باعث خرابی ظرف یا خرابی لبنیات میشه؟

    1. کارال شرکت کارال گفت:

      سلام وقت بخیر
      امکان جوشاندن شیر وجود دارد اما هیچ ماده غذایی در ظرف نگهداری نشود چون به ظرف آسیب می رسد.

  11. فرزانه گفت:

    با سلام و سپاس از ارزشی که برای سلامت ایرانیان می گذارید اتفاقا داشتم مقالات خارجی ظروف ایمن برای پخت و پز رو میخوندم که به هادرد انادایزد رسیدم ووقتی سرچ کردم به فارسی به شرکت شما رسیدم مجددا سپاس .پاینده و پیروز باشید

    1. کارال شرکت کارال گفت:

      سلام دوست عزیز ?
      ممنون از حسن توجه شما ، از همراهی شما خوشحالیم

  12. فرزانه گفت:

    مشهد نمایندگی دارید؟

    1. کارال شرکت کارال گفت:

      بله
      در صفحه نمایندگی های فروش می تونید آدرس را مشاهده کنید

  13. مونا گفت:

    این ظرف میگید پوشش داخلی نداره ، چطور بعضی جاها نوشید اسیب وارد میشه ؟ چه آسیبی ؟ من خودم کارال استفاده میکنم تقریبا حدود ۹ یا ۱۰ ساله میخوام بدونم هنوز مناسب استفاده هست ؟ البته رنگ کفش یه تغییراتی داشته که به خاطر غذاست ولی میخواستم مطمئن شم باید به کجا نشون بدم ؟ و لبه های ظرف هم انگار سفید شده بر اثر ضربه البته کمی

    1. کارال شرکت کارال گفت:

      سلام دوست عزیز
      در صورت استفاده صحیح از ظرف حتی بعد از گذشت بیست سال هم ممکنه هیچ آسیبی به ظرف وارد نشده باشه و قابل استفاده باشه، لبه های دهانه ظرف اگر قاشق یا کفگیر کوبیده شود بافت فلز شکسته شده و نمایان میشود. میتونید عکس ظرف را به واتساپ واحد خدمات پس از فروش ارسال کنید 09219562076

  14. زم گفت:

    سلام
    قابلمه سایز18میخوام
    موجود هست؟ قیمتش چنده؟

    1. کارال شرکت کارال گفت:

      سلام دوست عزیز
      از روز دوشنبه موجود میشه و میتونید ثبت سفارش کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری

تندیس پرستیژ مدیریتی شرکت کارال

از جمله با ارزش­ترین افتخارات کارال در سال های جاری، انتخاب کارال به عنوان برترین مجموعه ایرانی در زمینه رعایت حقوق مصرف­ کنندگان است. این افتخار بزرگ در سال 1393 و بر اساس برنامه ­ریزی و تلاش بسیار از طرف مدیران این مجموعه در جهت افزایش استانداردهای مربوط به خدمات ویژه به مشتریان بدست آمد، ما تلاش می­کنیم به مراحلی بالاتر از رضایت در میان  مصرف­ کنندگان خود دست یابیم. این تندیس از طرف جناب آقای سید محمّد جعفری رئیس انجمن ملّی حمایت از حقوق مصرف ­کنندگان به کارال اهداء شد تا تأکید مجددی باشد بر اهمیت و جایگاه ویژۀ مشتریان کارال.

تندیس رضایتمندی مشتری کارال از انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان

از جمله با ارزش­ترین افتخارات کارال در سال های جاری، انتخاب کارال به عنوان برترین مجموعه ایرانی در زمینه رعایت حقوق مصرف­ کنندگان است. این افتخار بزرگ در سال 1393 و بر اساس برنامه ­ریزی و تلاش بسیار از طرف مدیران این مجموعه در جهت افزایش استانداردهای مربوط به خدمات ویژه به مشتریان بدست آمد، ما تلاش می­کنیم به مراحلی بالاتر از رضایت در میان  مصرف­ کنندگان خود دست یابیم. این تندیس از طرف جناب آقای سید محمّد جعفری رئیس انجمن ملّی حمایت از حقوق مصرف ­کنندگان به کارال اهداء شد تا تأکید مجددی باشد بر اهمیت و جایگاه ویژۀ مشتریان کارال.

تندیس رضایتمندی مشتری کارال از انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان

تندیس استاندارد و جایزه بین المللی ضمانت کیفیت کالا در صنعت لوازم و تجهیزات آشپزخانه ( آیتک )

شرکت کارال مفتخر به دریافت تندیس استاندارد و جایزه بین المللی ضمانت کیفیت کالا در صنعت لوازم و تجهیزات آشپزخانه ( آیتک ) از سوی کشور آلمان در مرداد ماه 1395 می باشد.

تندیس استاندارد و جایزه بین المللی ضمانت کیفیت کالا در صنعت لوازم و تجهیزات آشپزخانه ( آیتک )