سؤالات متداول مربوط به ظروف کارال

کارال دوست دار محیط زیست! چرا کارال را دوست دار محیط زیست می دانیم؟

در دنیای به شدت صنعتی کنونی، با وجود ادعا های فراوانی که از سوی تولید کنندگان جهانی مطرح می شود شاید کم تر مجموعه ای را بیابیم که به معنای واقعی تولیدات سبز یا همان دوست دار محیط زیست را ارائه نماید، از سویی دیگر بزرگترین خطری که امروزه کره زمین را تهدید می نماید آسیب های شدیدی است که ناشی از محصولات حاوی مواد شیمیایی و سمی است، این محصولات روند آسیب رسانی خود را به طبیعت، درست از لحظه ای آغاز می نمایند که کار ما با آنها تمام شده است، در حقیقت روند بازیافت این محصولات در طبیعت همراه با صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست رخ می دهد، در برخی از این کالا ها علائمی جهت آگاهی مشتریان از بازیافت ناپذیر بودن این کالاها درج شده است، هر چند متأسفانه در کشور ما مسیر مشخصی برای راهنمایی مصرف کنندگان این محصولات هم معین نشده است. از جمله مهمترین این محصولات غیر قابل برگشت به طبیعت ظروف پخت و پزی هستند که در تولید آنها از انواع روکش های صنعتی و شیمیایی استفاده شده است، در ساخت این روکش ها از مواد پلیمری و شیمیایی استفاده می گردد که ورود آنها به جریان طبیعی چرخه محیط زیست منجر به آسیب های شدید خواهد شد. یکی از افتخارات ما در کارال عدم وجود هیچ ماده شیمیایی در سطح داخلی و خارجی این ظروف می باشد که همین مسئله کارال را در دسته ظروفی قرار داده است که به راحتی در طبیعت تجزیه می شود بدون آنکه اثرات سوئی از خود به جای گذارد، از این روی کارال را به عنوان ظروف دوست دار محیط زیست می شناسیم.

آیا استفاده از سیم ظرفشویی آسیبی به ظروف نمی زند؟ آیا می توانیم برای مراعات بیشتر از ابر استفاده نماییم؟

قطعاً شستشو با سیم ظرفشویی هیچ آسیبی به کارال نمی زند! قابلیت جنس ظروف کارال به نحوی است که نه تنها شستشو با سیم ظرفشویی آن را خراب نمی نماید بلکه به طول عمر مفید ظروف اضافه می نماید، چرا که سختی این جنس باعث می شود هیچ زمان لایه ای از آن برداشته نشود. همچنین توصیه می گردد جهت حفظ پاکیزگی و سلامت ظروف به راحتی فقط یک بار به کف ظروف در هر شستشو سیم کشیده و سپس با ابر و اسکاچ به شستشو ادامه دهید. تذکر مشاور بهداشتی: فراموش نکنیم هیچ مواد شوینده غیر اسیدی نمی تواند چربی ها و باقیمانده مواد غذایی را به خوبی سیم ظرفشویی از سطح ظروف پاک و تمیز نماید.

این ظروف برای پخت چه نوع غذایی توصیه میگردد؟

ظروف کارال برای پخت همه نوع غذا و خوراک مناسب بوده و جهت طبخ و استفاده همه روزه برای مصرف کننده بدون مشکل می باشد.

به چه دلیل توصیه شده است در ظروف غذا نگه داری نشود؟

اغلب غذاهای ایرانی حاوی چاشنی های اسیدی هستند و نگه داری طولانی مدت آن ها در ظروف باعث آسیب رساندن به ظرف می شود و طول عمر مفید آن را کاهش می دهد.

آیا ظروف کارال را می توان در فِر اجاق گاز قرار داد؟

به راحتی و بدون مشکل می توانید ظروف کارال را درون فرهای خانگی قرار دهید، فقط جهت حفظ طول عمر دستگیره های آن می بایست یک آلومینیوم فویل به دور دسته ها بپوشانید و یا به راحتی از طریق پیچ اتصال دستگیره را از بدنه ظروف جدا نمایید.

آیا غذا داخل ظروف کارال ته می گیرد؟

به دلیل انتقال حرارت کاملاً یکسان و یکنواخت در ظروف کارال ، به هیچ وجه هیچ غذایی ته نمی گیرد و پخت به صورت کاملاً یکپارچه انجام شده و طعم واقعی هر غذایی را می توان با این ظروف به دست آورد.

 
برای سرخ کردن ماهی چه روشی باید اعمال کرد؟

بهترین روش سرخ کردن ماهی بعد از روش های متداول پخت غذا داخل ظروف که همان گرم کردن اولیه ظرف می باشد ، آغشته کردن سطح ماهی با آرد سفید یا آرد سوخاری می باشد با این روش ماهی به راحتی سرخ شده و مشکل چسبندگی پیش نخواهد آمد. پیشنهاد سرآشپز : یکی از راحت ترین روش های سرخ کردن ماهی در هر نوع ظرفی ، سر دادن ماهی در کف ظرف قبل از خواباندن در سطح روغن می باشد ، به این صورت که ماهی را از یک طرف با دو انگشت گرفته و در سطح تابه حاوی روغن گرم شده به اندازه 30 ثانیه بچرخانیم و سپس بر کف ظرف آن را بخوابانیم و اجازه دهیم تا قسمت تحتانی ماهی کاملاً سرخ شده سپس آن را برگردانیم. (در این روش دقت داشته باشید دست شما آغشته به آب نباشد تا باعث پاشیده شدن روغن به بیرون ظرف نشود)

آیا دستگیره ظروف بر اثر حرارت آسیب می بیند؟

جنس دستگیره های کارال از باکالیت درجه یک ساخته شده ، و تنها بر اثر حرارت مستقیم آسیب می بیند در غیر این صورت به دلیل وجود گارد استیل حول دستگیره ها هیچ حرارتی از زیر ظرف به آن ها نرسیده و آسیبی نخواهند دید.

از زمانی که اجاق گاز جدید خریدم خط های نقره ای در زیر ظرف ایجاد شده است، دلیل آن چیست ؟

یکی از خصوصیات کارال نمایش ناخالصی فلزات متفرقه می باشد و چون مواد به کار رفته در برخی از شاخک های اجاق گازها حاوی ناخالصی بوده و چدن خالص نمی باشد این ناخالصی به صورت خطوط نقره ای رنگی روی بدنه ظروف مشاهده می گردد ، که به راحتی با کشیدن سمباده ( سمباده 220 و یا همان سمباده نرم ) به صورت دورانی رفع می گردد . در صورت وجود ناخالصی در قاشق و یا کفگیر به کار گرفته شده داخل ظروف هم ممکن است این خطوط ایجاد گردد که با همان سمباده رفع می گردد . در واقع کارال هیچ گاه خط نمی افتد و چیزی از سطح آن بر اثر سایش جدا نمی شود.

آیا ظروف کارال را می توان در ماشین ظرفشویی قرار داد؟

طبق توصیه محققان و دانشمندان صنایع غذایی و دارویی، قرار دادن هر نوع فلز بدون روکش که با شعله مستقیم گاز قابلیت طبخ غذا را دارا باشد درون ماشین ظرفشویی ممنوع می باشد چرا که فارغ از آن که این کار می تواند طول عمر مفید ظروف را کم نماید، با توجه به دارا بودن مواد قلیایی و بازی در ترکیب قرص ها و پودر های این وسیله ، آسیب جدی به ترکیب فلز مورد نظر وارد نموده و سلامت پخت غذا را تهدید می نماید. از همین رو از آن جا که کارال ظروفی کاملاً طبیعی و بدون هیچ نوع لایه و روکش می باشد. متخصصین این شرکت توصیه به عدم استفاده از ماشین ظرفشویی می نمایند.

 
آیا ظروف کارال را می توان در ماشین ظرفشویی قرار داد؟

طبق توصیه محققان و دانشمندان صنایع غذایی و دارویی، قرار دادن هر نوع فلز بدون روکش که با شعله مستقیم گاز قابلیت طبخ غذا را دارا باشد درون ماشین ظرفشویی ممنوع می باشد چرا که فارغ از آن که این کار می تواند طول عمر مفید ظروف را کم نماید، با توجه به دارا بودن مواد قلیایی و بازی در ترکیب قرص ها و پودر های این وسیله ، آسیب جدی به ترکیب فلز مورد نظر وارد نموده و سلامت پخت غذا را تهدید می نماید. از همین رو از آن جا که کارال ظروفی کاملاً طبیعی و بدون هیچ نوع لایه و روکش می باشد. متخصصین این شرکت توصیه به عدم استفاده از ماشین ظرفشویی می نمایند.

 
آیا استفاده از ماشین ظرفشویی برای ظروف روکش دار بلامانع است؟

مادامی که هیچ نوع راه نفوذی از روکش کشیده به سطح فلز وجود نداشته باشد مشکلی نیست اما اگر کوچک ترین خدشه ( که گاهاً با چشم دیده نمی شود ) به سطح ظروف وارد شده باشد ، می تواند دور از دید مصرف کننده شروع به ایجاد خوردگی در داخل و زیر روکش نموده که این امر احتمال ترکیب خوردگی ایجاد شده با غذای طبخ شده بعدی را بالا می برد.

 
پزشکان استفاد از ظروف مسی را حداکثر 2 روز در هفته توصیه می نمایند آیا این مسئله برای ظروف کارال هم صدق می کند؟

برخی از ظرف ها ، میزان مشخصی از مواد را در طی استفاده با غذا ترکیب نموده و وارد بدن انسان می نمایند، بسیاری از آنها سالیان سال به عنوان مواد مفید برای بدن معرفی می شدند مانند ظروف آلومینیومی، اما به مرور زمان و با پیشرفت علم پزشکی مشخص گردید استفاده از این ظروف بیشتر از آن که برای بدن مفید باشد، می تواند آسیبی جدی به سلامت انسان وارد نماید. در حال حاضر ظروف مسی را به عنوان ظروفی مفید برای بدن اما فقط برای حداکثر 2 روز در هفته معرفی می نمایند و استفاده هر روزه از ظروف مسی آسیب های جدی به سیستم گوارش بدن انسان وارد می نماید،اما از ظروف کارال با توجه به این که هیچ ماده اضافی وارد بدن انسان نمی نماید می توان به عنوان ظروف سالم یاد کرد. از انواع دیگر ظروف سالم می توان از ظروف استیل نام برد.

بهترین روش پخت غذا برای ایجاد حالت نچسب در ظروف هارد آنادایزد چه می باشد؟

با توجه به این که در ظروف هیچ لایه تفلونی وجود ندارد، برای ایجاد حالت نچسب فقط کافی است ابتدا خود ظرف را به تنهایی گرم نمایید و سپس روغن را به آن اضافه کنید و پس از هم دما شدن روغن با ظرف، مواد غذایی را به داخل ظروف بریزید.

آیا می توان برنج آبکش را قالبی برگرداند؟

اگر در آشپزی در ظروف قدیمی خبره باشید در همان بار اول آشپزی در کارال می توانید، در غیر این صورت فقط کافی است نکات زیر را انجام دهید : پس از آبکش کردن برنج ، ظرف را تنها بر روی گاز بگذارید، اجازه دهید کل آب کف قابلمه تبخیر شده و ظرف داغ شود، سپس روغن را اضافه نموده و آن را دور ظرف بگردانبد . حال برنج آبکش شده را (با ته دیگ سیب زمینی و یا ته دیگ نان یا برنج که در کف ظرف قرار داده اید) به داخل ظروف بریزید. توصیه سرآشپز: در انتهای پخت برنج یک شوک حرارتی به کف و بدنه بیرونی ظرف از طریق آب سرد بدهید و به راحتی با کفگیر استیل از جدا شدن برنج آماده از دیواره ظرف اطمینان پیدا کنید. با توجه به نشاسته بسیار بالا در برنج کته، احتمال قالبی برگرداندن کته به نسبت آبکشی 75 درصد می باشد اما به راحتی می توانید از ته دیگ کته با استفاده از قاشق و کفگیر استیل بهره مند شوید.

 
چه کنیم که ته دیگ راحت از ظروف جدا گردد؟

پیشنهاد سرآشپز شوک حرارتی می باشد، به این معنا که بعد از دم کشیدن برنج، کف ظرف را در آب سرد قرار داده و اجازه دهیم تا جداره بیرونی ظروف خنک شود. با این روش با قرار دادن کفگیر زیر ته دیگ به راحتی ته دیگ لذیذ و طبیعی جدا شده و آماده سرو می گردد.

کف یکی از ظروف من بعد از 11 سال سفید شده است دلیل آن چیست؟

سفید شدن کف ظرف با عوامل متعددی ایجاد می شود که می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1- عدم شستشوی ظروف با سیم ظرفشویی
2- جوشاندن سرکه و مواد اسیدی قوی مثل آبلیمو و یا آبغوره به تنهایی و یا به مدت زیاد
3- نگه داری غذاهای دارای چاشنی اسیدی در ظروف برای مدت طولانی
4- استفاده از وایتکس برای شستشو
5- استفاده از ماشین ظرفشویی

در دفترچه راهنما اعلام شده است مواد اسیدی به عنوان چاشنی می توان استفاده کرد، یعنی به چه شکل؟

استفاده از مواد اسیدی به تنهایی و یا به مقدار زیاد به طوری که نسبت به کل مواد داخل ظرف بیش از 5 درصد مواد را تشکیل دهد (که عموماً در حین طبخ حداکثر مقدار مصرف مواد اسیدی مثل آبلیمو، سرکه یک دهم این میزان می باشد) می تواند به ظروف آسیب وارد نماید اما پخت غذاهای ایرانی که نیاز به چاشنی اسیدی دارد مثل آبلیمو در قرمه سبزی، رب انار در فسنجان و … به ظروف در حین پخت آسیبی وارد نمی کند. عموماً کارشناسان ظروف لعابی را جهت طبخ غذاهایی که دارای مواد اسیدی زیاد می باشند توصیه می نمایند. توصیه کارشناس آشپزی: تهیه غذاهایی که مواد اسیدی بیش از 5 درصد دارند مانند آش انار، خورش آلو، آش آلو، پخت اسفناج به تنهایی و از این دست فقط در ظروف لعابی توصیه می گردد.

سوالات خود را از کارال بپرسید..!

    نام شما (الزامی)

    ایمیل شما (الزامی)

    تلفن شما

    موضوع

    پیام شما